يک گفتار درمان در یزد:

تقليد و یادگیری از همسالان مهمترین علت بروز اختلال تلفظی در کودکان است

یزدفردا:خبرنگاربهداشت و درمان :يک گفتار درمان اختلال در تلفظ را از مشکلات شايع گفتاري در مهد کودک ها عنوان کرد و گفت: مهمترين علت بروز اين اختلال تلفظي در کودکان، تقليد و تکرار از همسالان و اطرافيان است.

دکتر مهدی برئتی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، در خصوص اين نوع اختلال گفتاري تصريح کرد: اختلال تلفظ حروف به اختلال جابجايي و اشتباه تلفظ کردن حروف توسط بعضي از کودکان اطلاق مي شود، بدين معنا که کودک جهت تلفظ حروف، اشتباها حروفي نادرست را جايگزين حروفي ديگر مي کند; به عنوان مثال کودک به جاي حرف "ک" از حرف "ت" و يا حرف "ر" را جايگزين حرف "ل" مي کند.

وي تقليد و تکرار و همچنين يادگيري از گروه همسالان را مهمترين علت اين عارضه دانست و بيان داشت: اين اختلال بعضا در اثر تاخير در تکلم کودک، کم شنوايي و اختلالات ناشي از عفونت گوش، بيماري اوتيت و نيز انسداد راه شنوايي در دوران نوزادي بوجود مي آيد، که در نهايت اين عوامل منجر به اشتباه شنيدن حروف و بروز اشکالاتي در صحبت و تکلم کودک مي شود.

اين گفتار درمان تصريح کرد: بروز اختلال تلفظي در کودک منجر به ايجاد افت تحصيلي و همچنين باعث عدم توانايي وي در رساندن منظور صحبت هايش و در نتيجه بروز پرخاشگري و عصبانيت کودک خواهد شد، لذا توصيه مي شود والدين با مشاهده چنين حالتي در فرزند خود در اسرع وقت درصدد رفع اين اختلال اقدام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا